ЩОДЕННИК КУХАРУКА

ЩОДЕННИК КОЧУКОВА

Україна
ІНФОРМАЦІЯ
Герб Прапор

Основні дані

Столиця:Київ

Найбільше місто:столиця

Державна мова:Українська

Гімн

«Ще не вмерла України і слава, і воля,
Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.
Приспів:
Душу й тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми, браття, козацького роду».
АР Крим Вінницька Волинська Дніпропетровська Донецька Житомирська Закарпатська Запорізька Івано-Франківська Київ Київська Кіровоградська Луганська Львівська Миколаївська Одеська Полтавська Рівненська Севастополь Сумська Тернопільська Харківська Херсонська Хмельницька Черкаська Чернівецька Чернігівська
РОЗМОВИ

Андрій Шинькович: тіньова економіка розкладає і знищує країну

Андрій Шинькович: тіньова економіка розкладає і знищує країну

За даними Міжнародного валютного фонду, 44,8% економіки України перебуває в тіні. Як втричі скоротити цей показник розповів на зустрічі з представниками коаліції "За детінізацію" народний депутат, автор законопроекту №8089 Андрій Шинькович.

Короткe відповідь на це питання, за словами Шиньковичf, можна побачити на cвітлині. На його думку, зниження основної ставки ПДВ до 16% разом з проведенням реформи Державної фіскальної служби  і ліквідацією зловживань зі спрощеною системою оподаткування скоротить тіньову економіку країни до рівня 15%.

Про зловживання навколо ПДВ говорять досить часто, але чому, на вашу думку, зниження ставки до 16% виправить ситуацію?

Незважаючи на активну роботу Мінфіну і ГФС у наведенні порядку у цьому питанні і блокування ризикових податкових накладних в СЕА ПДВ діюча висока ставка в 20% сприяє пошуку схем по оптимізації. З'являються все нові витончені схеми, що дозволяють мінімізувати сплату ПДВ у вигляді так званих "галузевих скруток", послуги яких все одно коштують дешевше (10-12%), ніж повна сплата даного податку до бюджету.

Ефективна боротьба з цим явищем можлива тільки шляхом руху назустріч бізнесу і зниження ставки ПДВ до 16% і одночасним поліпшенням адміністрування.

З цією метою у законопроекті 8089 ми передбачили основну ставку ПДВ на рівні 16% і, на думку багатьох експертів, це призведе до детінізації і збільшення реальних надходжень від податку на додану вартість, оскільки ризики перевищать економічну доцільність застосування схем оптимізації. При цьому запропоноване зниження ставки ПДВ до 16% не суперечить Директиві Ради Європи "Про спільну систему податку на додану вартість", якою передбачена мінімальна стандартна ставка ПДВ в розмірі 15%.

Ви позиціонуєте законопроект №8089 як відповідний практиці ЄС, але такого низького ПДВ (16%) немає ні в одній країні Європейського союзу?

Подивіться на загальний податковий тягар бізнесу у країнах ЄС, особливо у Прибалтійських країнах, Болгарії або сусідніх Росії, Казахстані і Грузії, адже воно нижче, ніж в Україні. Якщо говорити конкретно про ПДВ, то, наприклад, у Швейцарії основна ставка ПДВ становить усього 8%. У тому ж Казахстані єдина ставка ПДВ становить 12% і там уже давно забули про усі схеми оптимізації, які досьогодні діють в Україні.

Навіть у разі детінізації цього головного податку напевно будуть утрати бюджету від зниження ставки ПДВ одразу до 16%? Які компенсатори ви пропонуєте?

Якщо мислити грубо -- в лоб, то втрати бюджету від зниження ПДВ складуть близько 80 млрд грн. З більш ніж трильйона гривень в тіні близько 200 млрд гривень недопоступають до бюджету від несплати тіньового ПДВ.

На думку експертів, навіть при нинішній роботі   ДФС зниження основної ставки ПДВ з 20% до 16% призведе до різкого скорочення зловживань у цій сфері і втрати бюджету стануть мінімальними. Якщо в ДФС проведуть конкурси, і на керівні посади територіальних органів прийдуть нові чесні співробітники з високою ЗП, то надходження до бюджету, у тім числі від нового зниженого ПДВ збільшаться.

Нещодавно проведене дослідження експертів РПР показало, що необхідно терміново реформувати ДФС і переглянути спрощену систему оподаткування. Про це ж говорить дослідження "Німецької консультативної групи". Тому головним компенсатором, який передбачений у законопроекті 8089, є ліквідація широкомасштабних зловживань спрощенки.

Приведення даного питання до Європейських стандартів збільшить надходження до бюджетів до 100 млрд грн на рік, які можна спрямувати на розвиток якісної мережі доріг і медицини. Зниження ПДВ на 4% також знизить ціни на більшість товарів, що приємно вразить споживачів і скоротить інфляцію.

Розширення фіскалізації і тема касових апаратів дуже непопулярна у середовищі підприємців. Як ви збираєтеся подолати спротив малого бізнесу?

Ви хочете звернути з Європейського вибору нашої країни? Законопроект 8089 узагалі не говорить про тотальне розширення фіскалізації. Мова йде про приведення спрощеної системи оподаткування у відповідність до Європейських стандартів. Уважаю, що після 8089 необхідно ухвалити цілісний документ у вигляді "Ліберального податкового кодексу".

Малий бізнес з реальними оборотами до 1 млн грн на рік законопроект 8089 не стосується і касовий апарат ставити ФОП першої групи оподаткування  не доведеться, також не передбачається ніякого бухгалтерського або товарного обліку для усіх ФОП-єдинників. Але покажіть мені магазин, що перевищує 20 кв. м, з оборотами до 1 млн грн на рік?

Яким чином законопроект 8089 вплине на діяльність приватних підприємців?

На початку становлення економіки незалежної України метою створення спрощеної системи оподаткування було перш за все дати роботу людям, які масово потрапляли під скорочення з неефективних держпідприємств, а також сприяння розвитку реального малого підприємництва з невеликим річним обсягом виручки у сегментах роздрібної торгівлі на ринках і надання дрібних послуг населенню. У той час мало хто з депутатів міг припустити, які дріжджі вони заклали у розвиток тіньової економіки.

Недосконально прописані види діяльності для суб'єктів спрощеної системи і відсутність реальної можливості перевірити справжні обороти (для цього у всьому світі служить касовий апарат, від якого влада звільнила весь "малий" бізнес) привели до великих зловживань з боку великих компаній.

Спрощенку почали масово використовувати власники великого бізнесу з метою податкової оптимізації, а також з метою легалізації продажу товарів, увезених на територію України контрабандним шляхом. Далеко за прикладами ходити не треба, досить відвідати будь-який торговий центр навіть у центрі столиці і купивши шубу, шкіряні або ювелірні вироби, виявити, що нефіскальний чек виданий від підприємця-платника єдиного податку (і це у кращому випадку).

Хтось дійсно вірить, що оборот такого підприємця становить близько 80 тис. грн на місяць (згідно із законом річний оборот не повинен перевищувати 1 млн грн на рік, щоб не ставити касовий апарат)?

Судячи з черг до кас, деякі такі підприємці роблять оборот 80 тис. грн на годину, а є і такі мережі магазинів, які, використовуючи спрощенку, продають на кілька мільйонів гривень на годину. Всі ми звикли отримувати у ресторані по два чеки, фіскальний на алкоголь (підакцизні товари не можуть продаватися спрощенцями) і нефіскальний від ФОП. Хіба це нормально для країни, що позначила свій Європейський вибір? Коли реально працює один і той же бізнесмен, але юридично бізнес оформлено на різних ФОП, то метою цього є виключно податкова оптимізація і нічого більше.

Що конкретно передбачає законопроект 8089 у питанні реформування спрощеної системи оподаткування?

Неодноразово проведені дослідження з питань можливого зловживання спрощеною системою оподаткування показали, що ФОП на єдиному податку, які здійснюють діяльність у торгових об'єктах площею понад 20 квадратних метрів, завдяки відсутності можливості контролю реального обороту готівкової виручки перевищують гранично допустимі обсяги річного доходу в 1,5 млн гривень для другої групи платників єдиного податку і лише у дуже рідкісних випадках підприємці переходять на загальну систему оподаткування.

Дослідження також свідчать про широке використання фізичних осіб-підприємців третьої групи платників єдиного податку з метою оптимізації оподаткування при виплаті заробітної плати, а також з метою виведення готівки для різних "сірих" потреб бізнесу, у тому числі на хабарі. Для того, щоб економити на податках, компанії укладають зі своїми працівниками договори послуг, як з приватними підприємцями (ФОПами).

Слід зазначити, що законопроектом № 8089 не збільшується податкове навантаження у вигляді підвищення ставок єдиного податку і це важливий момент для реального малого бізнесу. Другий важливий момент -  залишаються незмінними суми доходів підприємців першої та другої груп.

Також хочу підкреслити, що ніхто не намагається втручатися у господарську діяльність або обмежити її, мова йде тільки про застосування тієї чи іншої системи оподаткування і не більше.

Однак з метою припинення схем оптимізації з використанням спрощеної системи оподаткування та виведення з тіні реального крупного бізнесу, що зловживає використанням платників єдиного податку, пропонуються наступні позиції:

1)  Першу групу ФОП залишити без змін;

2)  Спрощену систему оподаткування 2-ї групи зберегти тільки у разі, якщо площа торгового об'єкта не перевищує 20 кв. м;

3)  З урахуванням досвіду Литви, конкретний перелік товарів і послуг, який дає право бути платником єдиного податку 2-ї групи повинен бути затверджений Кабміном.

 

4)  Заборона перебування на спрощеній системі оподаткування для всіх суб'єктів, що здійснюють торгівлю підакцизними товарами, ліками, ювелірними виробами, складною побутовою технікою, шкіряними виробами і хутром;

5)  Також платникам першої та другої групи забороняється займатися оптовою торгівлею і посередництвом ув оптовій торгівлі;

6)  Ліквідувати третю групу платників єдиного податку, оскільки затверджений Кабміном перелік послуг може здійснювати і 2-а група у тому числі і для підприємств;

7)  Заборона бути платником єдиного податку другої групи для ФОП, які здійснюють діяльність з можливістю переходу на другу групу для фізичних осіб-підприємців, які відповідають вимогам для такої групи;

8)  Заборона бути платником єдиного податку другої групи для ФОП здійснюють діяльність з роздрібного продажу товарів або в сфері ресторанного господарства або з надання послуг більш ніж в двох торгових об'єктах, і першої групи - для ФОП, які здійснюють продаж товарів більш ніж з трьох торгових місць на ринках, оскільки здійснення діяльності одним підприємцем в більшій кількості торгових об'єктів має ознаки мережевого бізнесу;

9)  Передбачається необхідність внесення до реєстру платників єдиного податку додаткових відомостей про всі місця ведення підприємницької діяльності ФОП-платником єдиного податку;

10)      Уточнення положень про можливості переходу з першої групи у другу групу спрощеної системи оподаткування та питань переходу з другої групи на загальну систему оподаткування;

11)      Зобов'язання Кабміну розробити єдиний вид фіскального чека з QR-кодом, за яким будь-який споживач зможе перевірити наявність чека в базі ДФС, тим самим сприяючи скороченню тіньової економіки і додатково захищаючи себе від покупки фальсифікованого алкоголю, ліків та інших товарів.

 

Одночасно посилюється відповідальність продавця за невидачу фіскального чека, з першого ж разу штраф 200% від вартості покупки (сьогодні штраф в 1 грн нікого не лякає). Особливо актуально вирішити це питання в світлі законопроекту про так званих "кешбек" (6757 і 6759), при реалізації якого кожен покупець стане зацікавлений перевіряти отримані чеки;

 

Чи не станеться так, що деякі підприємці свій 100 метровий магазин розділять на 5 різних ФОП по 20 метрів?

 

У законопроекті 8089 чітко розписано про те, що торговий об'єкт 20 метрів повинен мати окремий вхід і розділений з сусідами високою перегородкою, тому зловживати тут не вийде.

При переході підприємців на загальну систему оподаткування наскільки виростуть їхні витрати?

На сьогоднішній день швидко і недорого можна зареєструвати юридичну особу або фізичну особу-підприємця на загальній системі оподаткування і судячи з рекламним оголошенням ведення бухгалтерського обліку в домашніх умовах для ТОВ лише на 500 грн у місяць дорожче, ніж для ФОП. Касовий апарат продають від 4500 грн і щомісячні витрати на нього не перевищують 400 грн.

Навіть для  найчесніших підприємців, які ведуть свою діяльність через торгівельні об'єкти площею понад 20 квадратних метрів, ці витрати не перевищують 1-3% від їх загальних інвестицій у свій бізнес. Адже для того, щоб відкрити такий павільйон або магазин, необхідно облаштувати вивіску, зробити ремонт, купити торгове обладнання, отримати всі дозволи на торгівлю, оплатити оренду і нарешті купити товар у постачальника ... Гарною підмогою для малого бізнесу може стати фактично безкоштовна покупка касового апарату (Законопроект 7281) за рахунок зменшення сум єдиного податку до сплати.

Нещодавно у посольстві Німеччини відбулася зустріч учасників нашої Коаліції "За детінізацію" з уповноваженим представником уряду Німеччини Георгом Мільбрадтом з питань реформ в Україні, на якій крім важливих питань щодо децентралізації, він підтримав ідею так званого "кешбек",при якій споживач стане зацікавлений перевіряти видані чеки. Георг також розповів про уведення в Італії великого штрафу на покупця, який не вимагає фіскального чеку.

Ви згадали про кешбек, коли на ваш погляд його приймуть?

Мені дуже приємно, що такі поважні політики як Георг Мільбрадт консультують і допомагають розвивати економіку України. Безумовно, ви не знайдете у Німеччині жодного магазину, який не видає фіскальні чеки. Італійський досвід важко застосувати в Україні, так як штрафи на споживача - це дуже радикальний спосіб вирішити дану проблему.

Популярну ідею "кешбек" підтримали у Міністерстві фінансів і, наскільки мені відомо, ціла група у Мінфіні активно працює над цим питанням. Ми будемо тільки раді, якщо Мінфін запровадить такий ефективний механізм, який швидко змусить всі магазини видавати фіскальні чеки.

 Що ви можете розповісти про інші ваші законопроекти -- 7142, а також 6755 і 6756 (так званих "піджаків" і "посилки")?

Законопроект 7142 насилу намагається витягнути перший автор і колега Микола Фролов, ідеї в ньому дуже правильні, але стосуються тільки деяких категорій ризикових товарів - електроніки, ювелірки і ліків. Ні у кого з експертів немає сумнівів, що ці галузі у першу чергу треба виводити з тіні, і не зважаючи на те, що 7142 лише зобов'язує спрощенців-продавців цих товарів застосовувати РРО та мати документи про походження придбаного товару, якісь "псевдозахисники" малого бізнесу проводять інформаційні атаки на Фролова.

Ідеї, закладені у 6755 і 6756 з невеликими змінами вже ухвалені парламентом і підписані президентом. Зупинка "Піджаків" переросла у псевдомітинги на кордонах, організовані лукавими контрабандними ділками. Посилкова схема контрабанди, при якій сотні фур з товарами на підставних осіб щодня перетинають кордон, на жаль, як і раніше працює, багато цих товарів ви можете зустріти у відомих інтернет-магазинах і на вітринах магазинів. Більше того -- унаслідок зупинки "Піджаків" посилкова схема різко набрала обертів.

Ухвалений  законопроект 150 євро за три посилки на місяць зараз не працює, через тимчасову технологічну причину складності адміністрування і відкладений на рік ... Також, на жаль, різко зросли обсяги внутрішньої контрабанди, при якій декларування несправжнім кодом за заниженням інвойсу стало повсюдним явищем.

У цьому питанні ніякі закони не допоможуть, необхідно, як я вже розповів, набір за конкурсом нових керівників територіальних ДФС.

Хочу зазначити, що ухвалення і реалізація запропонованого законопроекту 8089 украй необхідна для України. Виведення економіки з тіні можливе тільки завдяки руху зустрічними курсами, з одного боку реформувати ДФС і спрощену систему оподаткування, з іншого - зниження ставок податків.

Це сприятиме розширенню бази оподаткування і легалізації обороту тіньових грошей, руйнування схем ухилення від сплати податків, вирівнюванню умов економічної конкуренції та створенню сприятливого бізнес-середовища. Довіра до ДФС і у цілому до влади з боку бізнесу різко зросте і тоді необхідно провести добровільне декларування та амністію капіталів за аналогією успішного Італійського досвіду і 2001 році і про це ви прочитаєте в нашому новому законопроекті, про який поговоримо уже іншим разом.

 

https://daily.rbc.ua/

 

З російськомовного оригіналу до друку підготував Ярослав КАЙДАНОВИЧ